Norge - mandag den 25. dec. 2000

I dag var det min tur til at stå tidligt op. Kl. 8 var jeg i gang med at bage boller, vaske op og lave kaffe. Så da de andre begyndte at give lyd fra sig ved 10-tiden, var alt klar til almindelig afslapning ved morgenbordet, der efterhånden tog karakter af brunch!

Hygge (25. dec. 2000)
Hans vasker op (25. dec. 2000)
Vibe og Lasse læser (25. dec. 2000)
Hans ved istapper (25. dec. 2000)
Udsigten fra vejen op mod Vennefjeldet (25. dec. 2000)

Gitte og Hans ville på bjergvandring med udgangspunkt fra Vrådal. Vibe, Lasse, Marie og jeg valgte at køre en tur til byen Kviteseid, der ligger 12 - 14 km. nord for Vrådal. Det blev til et første møde med hårnålesvingene. Turen går over en bjergryg og ned i en dal til søer, der ligger noget lavere end Bussoikfjorden ved Vrådal. At køre op og ned i bjerge i snevejr kan godt være lidt ubehageligt, når man ikke er vant til det. Nordmændene salter ikke vejene som i Danmark. Ud over at bilerne ikke ruster så hurtigt, har det også den umiddelbare fordel, at vejenes tilstand er lettere at "aflæse". Når de er hvide af sne og is - ja så er de nok glatte. Og så vil en dansker naturligt sætte farten godt ned, når det går ned ad bakke og gennem skarpe sving. Nordmændene derimod kørte som om intet var hændt. De overhalede lystigt os udlændinge. Men ned kom vi da og i bunden af dalen kunne vi konstatere, at en del beboere ikke ser solen i nogle måneder af deres vinter. De må længere op i bjergene, for at få sol i øjnene.

I Kviteseid gik vi en lille tur. Der var ikke meget liv. Vi fandt en sti, der førte ud mod vest til en kirke lige uden for byen. Det var et flot område. Der blev dog ikke tid til at betragte det ret længe. Jeg havde ikke taget overtræksbukser over mine cowboybukser og på trods af, at der ikke var nogen vind og temperaturen lå lige under frysepunktet, så kom jeg hurtigt til at fryse som en lille hund! Så i hurtigt galop tilbage til bilen, så vi alle kunne få varmen!

Vi fandt en servicestation i Kviteseid, der var åben. Vi var på jagt efter batterier til vores kamera, der var løbet tør for strøm. Batterier i den passende størrelse fandt vi ikke, så istedet købte vi nogle flere film til Gitte og Hans's kamera.

Tilbage til hårnålesvingene og Marie var ikke så stolt ved situationen, for der var glat og hvis vi gik i stå på bakken, kunne det blive svært at komme igang igen. Heldigvis var der ikke meget trafik og snart var vi på toppen og kort tid efter tilbage ved Vrådal Hyttegrend.

Klokken var 14:15, da vi var i hytten igen. Nu skulle saunaen vist indvies! Det kostede kun 10 kr. at fyre saunaen op i en time. Det var bare skøøønt! Hele familien nød varmen og da vi var færdige, var Gitte og Hans også nået hjem - og de kunne sandelig også nå en tur i saunaen inden for timen.

Det blev sent, før vi spiste en kombineret frokost / aftensmad. Det blev til et sandt festmåltid - en rigtig julefrokost! Alt godt var slæbt frem fra køleskabet. Vi sad længe og hyggede os med bordets glæder, før vi mætte og veltilpasse gik over til et par hyggetimer. Hans og jeg skulle spille skak. Hans's åbning i spillet undrede mig og fik mig til at tro, at han ikke havde spillet skak før! - men jeg tog helt fejl og snart var jeg klædt af til skindet! Skakmat! Nå jeg kom nu pænt igen - alt imens de andre læste, så film på tv og spillede kort.

Lasse og jeg nåede også ud for at kigge på stjerner. Der var utroligt klart og mælkevejen var let at finde på stjernehimmelen.

Det blev over midnat inden Hans og jeg som de sidste kravlede i seng - efter at have gjort et godt indhug i vores beholdninger af øl, vin og spiritus!